Jeg tror det startet med en kundeundersøkelse fra den Coop-butikken jeg handler mest på for en del år tilbake. Jeg syntes det var hyggelig å kunne bidra til å gi en god vurdering av nærbutikken min. Deretter ballet det på seg. Nå er det blitt slik at jeg mottar e-post omtrent fra hver bidige butikk jeg har handlet på. Spesielt nettbutikker. Hotellene og flyselskapene har også hevet seg på denne trenden. I enkelte butikker og på flyplasser finner man til og med slike stativer der man skal trykke på et grønt, gult eller rødt fjes for å gi tilbakemelding om hvordan man synes kundeopplevelsen eller opplevelsen av sikkerhetskontrollen var.

Jeg har for øvrig nettopp vært ute og reist. Jeg har tatt fly, bodd på 2 ulike hoteller i forbindelse med reisen (tidlig fly til Oslo, så vi lå over ved flyplassen kvelden før), samt handlet på noen butikker; deriblant en Prix-butikk. Hva tror dere venter meg når jeg kommer hjem? Masse kundeundersøkelser som det forventes at jeg skal fylle ut eller hjemkomst! En fra flyselskapet, en fra hvert av hotellene, en fra Prix-butikken jeg tilfeldigvis handla ei flaske vann på, en fra restauranten jeg brukte e-postadressen min til å booke bord på, og en fra et teaterbesøk jeg foretok i løpet av helga.

Hva er greia, egentlig? Hvor mange årsverk i bedriften går med til å håndtere all den informasjonen som blir sendt inn? Kunne man brukt disse folkene til noe annet meningsfylt? Enkelte firmaer sender ut e-poster for å få meg til å bekrefte at varen er mottatt i tillegg til at jeg får en separat e-post for å vurdere både handleopplevelsen og produktene jeg har kjøpt. Er det virkelig ikke mulig å drive et firma i dag uten at man skal innhente masse informasjon om hva folk synes?

Nå må dere skjerpe dere, butikker, flyselskaper og hoteller! Hvis hver bidige flytur, hotellbesøk og handletur (enten på nett eller fysisk i butikken) skal medføre «papirarbeid» for kundene deres så risikerer dere at folk begynner å fylle ut slike skjemaer på pur jævelskap fordi de er møkk lei av å måtte vurdere alt de foretar seg. Jeg har dog funnet en løsning på svineriet: egen gmail-adresse som jeg sjekker når jeg har tid og lyst. Ikke den jeg har på telefonen med push-varsel. Så slipper jeg i alle fall litt unna.

Hvorfor ikke bare slå seg til ro og holde på som i “gamle dager”? Hvis folk er fornøyde handler de den samme varen hos dere igjen, og hvis folk ikke er fornøyde, så får dere høre det. Kunne det ikke heller ha vært så enkelt?

Foto av Tumisu/ Pixabay

Share: